Wat is het?

Als u geen vast woonadres hebt, kunt u vaak geen post ontvangen. U kunt dan een briefadres aanvragen bij de gemeente. Een briefadres is een huisadres waar u uw post laat bezorgen. De hoofdbewoner van het briefadres is verplicht die post aan u door te geven.

Sommige mensen, zoals schippers of kermisexploitanten, hebben door hun beroep geen (vast) woonadres. Hebt u geen (vast) woonadres? Dan kunt u een briefadres aanvragen bij de gemeente. Er zijn ook andere situaties waarin u een briefadres kunt aanvragen. Bijvoorbeeld als u in een verpleeghuis of blijf-van-mijn-lijfhuis verblijft of in een strafinrichting zit. Soms kunt u ook een briefadres aanvragen omdat dit voor u veiliger is in een bepaalde situatie. De burgemeester beoordeelt of dit op u van toepassing is.

Vanaf 1 januari 2022 is de gemeente wettelijk verplicht om iemand in te schrijven op een briefadres. Als er geen briefadresgever beschikbaar is moet de gemeente zelf als briefadresgever optreden. Dat kan bijvoorbeeld het adres van het gemeentehuis zijn.

Wat moet ik doen?

Wilt u weten of u het mogelijk is op een briefadres ingeschreven te worden? Neem dan contact op met ons op via telefoonnummer 14 045 of via gemeente@landgraaf.nl. We bespreken dan uw woonsituatie en kijken samen met u naar de voorwaarden en de mogelijkheden.

Wat moet ik meenemen/opsturen?

Na de eerste beoordeling van uw situatie, hoort u van ons hoe het verder gaat. Mogelijk maken wij dan een afspraak met u. U neemt dan in ieder geval een geldig identiteitsbewijs mee. Als wij ook andere documenten nodig hebben, leest u in de afspraakbevestiging welke dat zijn.