Hulp voor ouderen, zieken, mensen met een beperking (Wmo)

Wat is het?

Als u door een ziekte, een beperking of ouderdom niet meer alles zelf kunt doen, dan kan de gemeente u helpen. De gemeente zoekt samen met u naar een oplossing. Soms betekent dit dat u zelf probeert iets te veranderen in uw situatie. In andere gevallen geeft de gemeente u gerichte hulp.

De hulp is erop gericht dat u zoveel mogelijk zelf kunt blijven doen. Denk aan:

  • zelf uw huishouden doen
  • verplaatsen in en om uw woning
  • verplaatsen in uw omgeving met een vervoermiddel
  • normaal gebruikmaken van uw woning
  • andere mensen ontmoeten.

Wat kost het?

Voor een Wmo-voorziening betaalt u een eigen bijdrage. Want de ondersteuning vanuit de Wmo valt onder het abonnementstarief. Het abonnementstarief houdt in dat u een vast bedrag per maand betaalt. Het maakt daarbij niet uit wat voor soort hulp(middel) of zorg u ontvangt of hoeveel. De hoogte van dit bedrag is een besluit van de minister. Wij volgen altijd dit landelijk besluit. U betaalt het abonnementstarief aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK). U ontvangt vanaf het moment dat u ondersteuning ontvangt elke maand een factuur van het CAK. Verandert de hoogte van de eigen bijdrage? Dan hoort u dit van het CAK. Kijk voor meer informatie op de website van het CAK (hetcak.nl)

Let op: Als u getrouwd bent of een partner heeft en minimaal één van u heeft de AOW-leeftijd nog niet bereikt, hoeft u geen eigen bijdrage te betalen. Het maakt daarbij niet uit hoe hoog het gezamenlijke inkomen en/of vermogen is. Dit heeft de overheid bepaald in het gewijzigde Uitvoeringsbesluit Wmo 2015.

Wat moet ik doen?

Wmo-melding of wijziging doorgeven

  • Met het online formulier 'Wmo-melding doorgeven' kunt u:
    • aan ons doorgeven dat  u door een ziekte, een beperking of ouderdom niet meer alles zelf kunt doen;
    • een verzoek doen voor verlenging van een bestaande Wmo-voorziening
    • andere wijzigingen in uw persoonlijke situatie of behoeften aan ons doorgeven. 
  • Dit kunt u gemakkelijk thuis doen. U vindt dit formulier hierboven bij 'Meteen regelen'. U moet hierbij inloggen met DigiD. Bij de bibliotheek helpen ze u graag bij het gebruik van DigiD.
  • Vindt u het invullen van het online formulier lastig, dan kunt u uw melding ook telefonisch aan ons doorgeven. Of u loopt binnen bij ons Burger Inlooppunt. Kijk voor het telefoonnummer en de openingstijden bij Contact en openingstijden.
  • Misschien vindt u het fijner dat iemand anders contact met ons heeft over uw Wmo-melding. Geef dit dan aan ons door. Alle persoonlijke en telefonische gesprekken voeren wij dan met deze contactpersoon. 

Wmo-melding doorgeven voor iemand anders

Dit kan telefonisch of bij ons Burger Inlooppunt, zie Contact en openingstijden.

Heeft u vragen over uw Wmo-melding of over uw bestaande Wmo-voorziening?

  • Neem dan contact met ons op. Als het nodig is, verbinden wij u dan door naar een medewerker van het wijkteam.

Beëindiging Wmo-voorziening

  • Gaat u verhuizen naar een andere gemeente of naar een zorgcomplex, of heeft u uw Wmo-voorziening niet meer nodig, geef dit dan door met het formulier 'Wmo-voorziening beëindigen'. U vindt dit formulier hierboven bij 'Meteen regelen'. U moet hierbij inloggen met DigiD. Bij de bibliotheek helpen ze u graag bij het gebruik van DigiD.
  • Vindt u het invullen van het online formulier lastig, dan kunt u uw melding ook telefonisch aan ons doorgeven. Of u loopt binnen bij ons Burger Inlooppunt. Kijk voor het telefoonnummer en de openingstijden bij Contact en openingstijden.
  • Misschien vindt u het fijner dat iemand anders contact met ons heeft over uw Wmo-melding. Geef dit dan aan ons door. Alle persoonlijke en telefonische gesprekken voeren wij dan met deze contactpersoon. 

Is iemand met een Wmo-voorziening overleden, dan krijgen we dit door via burgerzaken. Vindt u het als contactpersoon prettig dat de Wmo-voorziening zo snel mogelijk wordt stopgezet, geef dit dan telefonisch aan ons door of loop binnen bij ons Burger Inlooppunt. Kijk voor het telefoonnummer en de openingstijden bij Contact en openingstijden.

Wisselen van zorgaanbieder

Wilt u wisselen van zorgaanbieder, neem dan contact met ons op; zie Contact en openingstijden

Denkt u in aanmerking te komen voor een gehandicaptenparkeerkaart? 

Kijk dan verder bij Gehandicaptenparkeerkaart.

Hoe werkt het?

  • Als uw Wmo-melding bij ons is binnengekomen, neemt een medewerker van ons wijkteam zo spoedig mogelijk contact op met u of uw contactpersoon. In een persoonlijk gesprek bekijken we samen of er Wmo-voorzieningen aangevraagd moeten worden. Bijvoorbeeld huishoudelijke hulp of vervoer met de Omnibuzz. Dit gesprek heet het 'keukentafelgesprek'.
  • Wilt u hulp of steun, dan kunt u MEE bellen via tel. 088–010 22 22 of Welsun via tel. 045-532 36 36. MEE en Welsun geven informatie, advies en kortdurende ondersteuning. Zij kunnen u dus helpen of steunen bij het gesprek met de gemeente. Zij kunnen ook met u meedenken. MEE en Welsun geven deze hulp gratis. 
  • We maken een verslag van het keukentafelgesprek, het 'Wmo-verslag'. Hierin beschrijven we ook ons plan over hoe uw probleem opgelost kan worden:
    • Er wordt met u gekeken naar wat u zelf kunt doen, of uw gezinsleden of eigen netwerk. 
    • Of u wordt verwezen naar andere instanties.
    • Of de gemeente biedt een maatwerkvoorziening aan.
       
  • Heeft u ingevuld dat u akkoord bent met het digitaal ontvangen van het Wmo-verslag, dan krijgt u een e-mailbericht van noreply-onderteken@landgraaf.nl met een link naar een webpagina van ValidSign. Dit is de beveiligde omgeving waarin wij dit verslag aan u persoonlijk beschikbaar stellen (dus niet aan uw contactpersoon). U ontvangt uw Wmo-verslag dan dus niet (meer) op papier.
    • U krijgt op uw mobiele telefoon een SMS-bericht met een code. Pas als u deze code op de webpagina van ValidSign ingeeft, ziet u uw document. We vinden het namelijk belangrijk dat niemand anders uw document kan bekijken. 
    • U kunt het Wmo-verslag dan digitaal ondertekenen voor akkoord. Als wij in het verslag een maatwerkvoorziening als oplossing aanbieden, gaan wij hiermee na deze ondertekening aan de slag. 
    • Wilt u niet ondertekenen, dan is het belangrijk dat u dit aan ons laat weten. Volg hiervoor de aanwijzingen in het mailbericht.
    • U kunt het Wmo-verslag downloaden en opslaan.

U krijgt een e-mailbericht van noreply-onderteken@landgraaf.nl met een link naar een webpagina van ValidSign. Dit is de beveiligde omgeving waarin wij het Wmo-verslag aan u persoonlijk beschikbaar stellen.
U krijgt op uw mobiele telefoon een SMS-bericht met een code. Pas als u deze code op de webpagina van ValidSign ingeeft, ziet u uw document en kunt u dit digitaal ondertekenen.

Hoe lang duurt het?

  • Na uw Wmo-melding neemt een medewerker van het wijkteam binnen 2 weken contact met u op om een afspraak te maken voor het keukentafelgesprek. 
  • Wij stellen het Wmo-verslag binnen 6 weken op. 
  • U krijgt het besluit tot een maatwerkvoorziening in ieder geval binnen 2 weken na ondertekening van het Wmo-verslag.