Wat is het?

Het inzamelen van geld of goederen (collecteren) in niet toegestaan op de aangewezen openbare plaatsen. Ingangen van woningen behoren niet tot de aangewezen openbare plaatsen.

Als u voor een goed doel geld of spullen wilt inzamelen, dan vraagt u een collectevergunning aan bij de gemeente.

Wat kost het?

Kosten voor het inzamelen (collecteren) van geld of goed (verenigingen):

  • 1 dag tot 1 week: € 12,55
  • langer dan 1 week tot en met 1 maand: € 32,60
  • langer dan 1 maand tot en met 1 kwartaal: € 92,65
  • langer dan 1 kwartaal t/m 1 jaar: € 279,25

Wat moet ik doen?

U kunt alleen als vereniging of stichting een vergunning voor inzameling van geld of goederen (collectevergunning) aanvragen.

Online of per post

U kunt een vergunning online of per post aanvragen. Kijk voor de formulieren bij 'Meteen regelen'. Zorg ervoor dat u uw aanvraag minimaal 8 weken van tevoren indient.

Vragen?

Wij adviseren u om eerst de volledige, hier vermelde informatie te lezen. Heeft u daarna specifieke vragen, dan kunt u hiervoor terecht bij de afdeling Klant Contact Centrum. 

Hoe werkt het?

De gemeente wil dat er niet teveel collectes tegelijkertijd plaatsvinden. In een gemeentelijk collecterooster houdt zij bij wanneer er collectes zijn. De gemeente kijkt of uw collecte past in het rooster.

Per 14 dagen wordt maximaal één vergunning verleend voor de hele gemeente Landgraaf of maximaal één vergunning per kern van de gemeente. In het kader van de APV onderscheidt de gemeente de volgende kernen: Schaesberg, Nieuwenhagen, Ubach over Worms en Rimburg.