Wat is het?

Lukt het u niet meer om uw schulden af te betalen? Hebt u geen overzicht over uw uitgaven? Dan kunt u terecht bij Welsun.

Zijn er nog geen schulden, maar wilt u zelf inzicht krijgen in uw uitgaven? U heeft, als inwoner van de gemeente Landgraaf, toegang tot de geldplannen van NIBUD via Startpunt geldzaken(externe link).

Wat moet ik doen?

Als u hulp wilt, maak dan een afspraak met Welsun(externe link). De medewerkers van Welsun kunnen u gratis helpen.U kunt een afspraak maken via telefoonnummer 045-5323636.

De medewerker van Welsun kijkt samen met u welke hulp nodig is en beoordeelt of u in aanmerking komt voor schuldhulpverlening.De medewerker van Welsun kijkt naar de oorzaak van uw financiële problemen. Er wordt onder andere gekeken naar uw inkomen, vermogen, vaste lasten en uw schulden. Welsun probeert afspraken te maken met u en de schuldeisers over de betaling van de schuld. Ook bekijkt de medewerker of, en hoeveel u kunt aflossen.

U kunt bij Welsun ook begeleiding krijgen bij uw uitgaven.

 

Aanvullende informatie

Ik heb een kaart met een hulpaanbod gekregen, waarom is dat?

Vanaf 2021 is de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs) veranderd. Gemeenten hebben nu meer mogelijkheden om actief hulp te bieden aan inwoners die een risico hebben op (dreigende) schulden.

Soms reageert een inwoner niet op betaalherinneringen en pogingen om contact te krijgen van de energie- of waterleverancier, zorgverzekeraar of verhuurder. In dat geval moet men dat signaal en de gegevens van deze inwoner doorgeven aan de gemeente. Als gemeente zijn we dan verplicht om actie te ondernemen. We bieden onze hulp aan. De inwoner ontvangt van ons een kaart. Het doel van deze kaart is om samen te bespreken of er hulp nodig is. Om te bekijken welke hulp het beste past. Het is natuurlijk aan de inwoner zelf of hij of zij die hulp wil accepteren of niet.

U kunt contact opnemen met Welsun 045-5323636, zie Welsun(externe link).