De Wendelstraat - Bussluis

In 2023 hebben wij het belang van de bussluis laten onderzoeken. Dat was naar aanleiding van de steeds terugkerende discussies in de wijk over het wel of niet permanent openzetten van de bussluis. Op basis van dat onderzoek heeft het college eind 2023 besloten de bussluis op te heffen. Op 2 december 2025 heeft het college dit besluit nogmaals bekrachtigd. In de week van 8 december 2025 wordt het ontwerp verkeersbesluit bekendgemaakt. 

Reden voor het onderzoek naar de bussluis in de De Wendelstraat

In het verleden was de Kerkraderweg een belangrijke doorgaande weg tussen Heerlen en Kerkrade. Dit zorgde voor veel sluipverkeer in de De Wendelstraat. Om dit sluipverkeer tegen te gaan heeft de gemeente in 1986 de bussluis aangelegd.
Sinds 2007 is de Kerkraderweg géén doorgaande weg meer. Door de komst van de Euregioweg (Binnenring) is die functie komen te vervallen. En daarmee ook de noodzaak van de bussluis. 

Resultaten onderzoek adviesbureau Grenspaal12

In het onderzoeksrapport kunt u de resultaten van het verkeersonderzoek van Grenspaal 12 (pdf) lezen. 
Samengevat komt het op het volgende neer:
Grenspaal12 geeft aan dat de opening van de bussluis bijdraagt aan een verbetering van de bereikbaarheid van de wijk. Het verkeer wordt in de wijk beter verdeeld. In sommige straten neemt de hoeveelheid autoverkeer af, in andere straten neemt het iets toe. De maximale toename bedraagt ongeveer 800 motorvoertuigen per dag. In geen enkele straat ontstaat teveel autoverkeer. Voor een deel van de inwoners uit de wijk wordt de reistijd en reisafstand tot de woning minder. Hierdoor neemt de hoeveelheid verkeer in de wijk in totaliteit af. Het openen van de bussluis leidt in de De Wendelstraat niet tot sluipverkeer dat de Hofstraat/Einsteinstraat wilt vermijden.

Conclusies en aanbevelingen Grenspaal12

Grenspaal12 vindt het opheffen van de bussluis een nuttige maatregel. De algehele bereikbaarheid van de wijk neemt toe. Het aantal voertuigkilometers in de wijk neemt af. Verkeerskundig gezien veroorzaakt het opheffen van de bussluis geen nadelige effecten. Aandachtspunt is wel de verkeersveiligheid van sommige straten rondom de bussluis. Deze zijn op dit moment niet optimaal ingericht.

Trillingsonderzoek door bureau Fugro

Ook bureau Fugro heeft een onderzoek gedaan. Zij heeft in 2025 een trillingsonderzoek uitgevoerd. Een aantal bewoners uit de De Wendelstraat hebben namelijk laten weten zich zorgen te maken over de stijging van het verkeer in hun straat door het opheffen van de bussluis. Zij zijn bezorgd over het ontstaan van extra trillingen en daardoor schade aan hun woningen. 

De conclusie van onderzoeksbureau Fugro is dat het opheffen van de bussluis geen verhoogd risico veroorzaakt op schade aan woningen. Wel bevestigen ze dat sommige huizen al scheuren hebben. De hoofdoorzaak hiervan ligt niet aan de trillingen van het verkeer maar door spanningen die al in de woningen zitten. Het onderzoeksrapport kunt u hier bekijken.

Voornemen om de bussluis permanent op te heffen

Wij begrijpen de mensen die de bussluis graag willen behouden. Wij begrijpen ook de mensen die voor het opheffen van de bussluis zijn. In het algemeen biedt het opheffen van de bussluis diverse voordelen zonder dat het nadelige effecten veroorzaakt. 

Wij zijn van mening dat de algemene belangen in deze voorrang moeten krijgen. Om die reden hebben wij eind 2023 besloten de bussluis op te heffen. Hieraan hebben we wel een belangrijke voorwaarde gekoppeld. Deze voorwaarde is dat de bussluis pas wordt opgeheven als de omliggende wegen van de bussluis verkeersveiliger zijn ingericht.

Veiligheid voorop

De wegen die veiliger worden ingericht, zijn:

  • De De Wendelstraat tussen de Honigmannstraat en de Heistraat, en
  • De Heistraat/Kerkraderweg tussen de Hofstraat en de Wenckebachstraat.

Voor meer informatie over dit project kunt u terecht op deze projectpagina informatie over het project van de herinrichting van De Wendelstraat en Heistraat/Kerkraderweg.

Verkeersbesluit

Voor het opheffen van de bussluis nemen wij een verkeersbesluit. Het verkeersbesluit is de juridische procedure die wij gaan voeren om de bussluis daadwerkelijk te kunnen opheffen. Bij deze procedure krijgt iedereen eerst de mogelijkheid hun zienswijze (mening) over het ontwerpverkeersbesluit aan ons kenbaar te maken. Daarna stellen wij het definitief verkeersbesluit op. De ingediende zienswijzen, inclusief onze reactie daarop, wordt dan toegevoegd aan het definitief verkeersbesluit. Daartegen kunnen belanghebbenden vervolgens beroep indienen bij de Rechtbank. 

Het ontwerpverkeersbesluit staat in de week van 8 december 2025 op Homepage | Overheid.nl gepubliceerd. Om het verkeersbesluit te vinden ga naar Zoeken in officiële bekendmakingen | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen Onder ‘Rubriek’ kies voor ‘verkeersbesluiten of -mededeling’. Onder ‘Type organisatie’ kies voor ‘Gemeente Landgraaf’. 

De bussluis wordt pas opgeheven als de herinrichting van de omliggende wegen is afgerond en het verkeersbesluit onherroepelijk is.