De Wendelstraat, Heistraat en Kerkraderweg - herinrichting

Wij richten delen van de De Wendelstraat, Heistraat en Kerkraderweg opnieuw in.

Waar vinden de werkzaamheden plaats?

De werkzaamheden in de De Wendelstraat vinden plaats vanaf het kruispunt met de Honigmannstraat tot en met het kruispunt met de Kerkraderweg. Op de Heistraat/Kerkraderweg vinden de werkzaamheden plaats tussen de Hofstraat en de Wenckebachstraat.

Aanleiding

Het college heeft eind 2023 besloten om de bussluis nabij het kruispunt met de Heistraat/Kerkraderweg op te heffen. Voorwaarde is dat de weg verkeersveilig wordt ingericht. Kijk voor meer informatie op de projectpagina De Wendelstraat - Bussluis

Wat houden de werkzaamheden precies in?

De bedoeling van de herinrichting van beide wegen is om deze zo aantrekkelijk en veilig mogelijk in te richten.

In de De Wendelstraat vervangen we de gehele openbare ruimte en richten deze helemaal opnieuw in. De rijbaan, parkeervakken en trottoirs voeren we uit in gebakken straatstenen. De Heistraat/Kerkraderweg gaan we aanduiden als 30km-zone. Daarvoor passen we de weginrichting op enkele onderdelen aan. De huidige rijbaan blijft grotendeels gewoon liggen. Wel maken we de kruispunten gelijkwaardig zodat verkeer van rechts voorrang krijgt. Ook verwijderen we de huidige fietspaden. Fietsers gaan dus gebruikmaken van de rijbaan. De ruimte die daarbij vrijkomt, komt ten goede aan extra trottoir, parkeervakken en groen. 

In onze eerdere communicatie hebben wij omwonenden gevraagd naar hun ideeën over de herinrichting

In november van 2024 hebben wij omwonenden gevraagd naar hun ideeën en wensen. Op basis daarvan presenteerden we in mei 2025 het eerste schetsontwerp. Hierover hebben wij de omwonenden opnieuw om hun meningen en ideeën gevraagd. In totaal hebben 29 mensen gereageerd op het schetsontwerp. Ook was er op 26 mei een bewonersbijeenkomst hierover in Wijkcentrum An de Koel. Wij willen iedereen bedanken voor hun ideeën op het schetsontwerp en aanwezigheid tijdens de bijeenkomst. Het schetsontwerp is aangepast naar aanleiding van de eerder opgevraagde meningen en ideeën. 

Het oorspronkelijke schetsontwerp van mei 2025 kunt u terugvinden door de tekst ''belangrijkste doorgevoerde wijzigingen t.o.v. het schetsontwerp mei 2025'' hieronder uit te klappen. Daar leest u ook terug wat de belangrijkste aanpassingen zijn.

De uitvoering start op zijn vroegst september 2026 

Het definitief schetsontwerp wordt nu verder technisch uitgewerkt. Daarnaast starten we met de voorbereidingen om het werk te kunnen uitvoeren. We kunnen nog niet met zekerheid zeggen wanneer de uitvoering gaat starten. Dit wordt op zijn vroegst september 2026. 

Bekijk hier de definitieve schetsontwerpen:

Algemene toelichting op het definitief schetsontwerp

Groenstroken/bomen 

Op veel plaatsen komen er nieuwe groenstroken en worden nieuwe bomen geplant. De inrichting van de groenstroken is nu nog niet bekend. Maar voor een groot deel zal dit gaan bestaan uit vaste planten. Dit is goed voor de biodiversiteit. In de De Wendelstraat worden diverse bomen weggehaald (aangegeven met een rood kruis). Daar komen echter veel nieuwe bomen voor terug. De voorgenomen locaties van de nieuwe bomen staan op tekening aangegeven. Het toepassen van groen en bomen is belangrijk om uitdroging van de grond te voorkomen. Bomen zorgen daarnaast voor schaduw wat belangrijk is om hitte in de steeds warmer wordende zomers tegen te gaan.

Maatregelen tegen wateroverlast

Aanvullend op de herinrichting gaan we ook enkele maatregelen treffen om de kans op wateroverlast tijdens hevige regenbuien te verminderen. Daarom gaan we in een deel van zowel de De Wendelstraat als de Heistraat en Kerkraderweg onder het wegdek een apart regenwaterriool aanleggen. Als het regent, wordt het regenwater hierin opgevangen. In de De Wendelstraat komt dit regenwaterriool te liggen tussen de Wenckebachstraat en Kerkraderweg. In de Heistraat/Kerkraderweg komt het regenwaterriool te liggen tussen de Hofstraat en de De Wendelstraat. In de Heistraat ten westen van de Hofstraat wordt onder de weg een waterbergende voorziening aangebracht waar al het regenwater wordt verzameld. Als de regenbui voorbij is wordt het water vertraagd in het bestaande hoofdriool geleid.

Riolering blijft liggen

De bestaande riolering is in alle drie de straten nog goed en blijft liggen. Wel worden enkele putdekels  vervangen. En in de De Wendelstraat worden de huisaansluitingen vernieuwd tot aan de erfgrens. Bij de adressen De Wendelstraat 58-72, 80-86, 88-92, 94-100 en 102-108 ligt nu een klein apart parallelriool. Dit riool wordt verwijderd. Alle woningen die nu nog op dit parallelriool zijn aangesloten, worden met nieuwe leidingen rechtstreeks aangesloten op de hoofdriolering.
 

Toelichting definitief schetsontwerp De Wendelstraat

Rijbaan

Het hele wegprofiel van de De Wendelstraat gaat op de schop en wordt opnieuw ingedeeld. De rijbaan wordt standaard 5,50m breed. Dit is een beetje smaller dan de huidige rijbaan. Hierdoor ontstaat er wat extra ruimte die wordt gebruikt voor het aanleggen van parkeervakken, groen of een breder trottoir.

Trottoir

Aan beide kanten van het wegprofiel komt een trottoir. Bij voorkeur is deze 1,80m breed, maar minimaal 1,50m.

Parkeerplaatsen

De parkeerplaatsen liggen naast de rijbaan en zijn 2m breed. Het aantal parkeerplaatsen is afgestemd op de huidige situatie. Bij het nieuwbouwplan De Wendelwiek naast de Piet Heinstraat komen wat extra parkeerplaatsen. Hiermee kan de extra parkeerbehoefte vanuit de bewoners van dit bouwplan worden opgevangen. Ten behoeve van dit bouwplan zijn aan de achterzijde van de nieuwe woningen 11 parkeerplaatsen gerealiseerd. Deze liggen op privégrond en mogen alleen door deze bewoners gebruikt worden. De parkeerplaatsen langs de De Wendelstraat zijn allemaal openbaar.

Materialisatie

De materialen van de De Wendelstraat zijn hetzelfde als die wat nu toegepast worden in de Hoofdstraat tussen de Markt en de Einsteinstraat. De rijbaan wordt uitgevoerd in asfalt. De trottoirs en parkeervakken worden uitgevoerd in gebakken rode klinkers. De klinkers in het trottoir zijn kleiner (dikformaat) dan die in het parkeervak (keiformaat). Langs de rijbaan komt een antracietkleurige trottoirband van 30cm breed. Tussen de rijbaan en trottoir is ongeveer 10cm hoogteverschil. Bij de parkeervakken en opritten van woningen is er geen hoogteverschil. Tussen de parkeerstrook en het trottoir komt een schuine antracietkleurige trottoirband van 20cm breed met 5cm hoogteverschil. De drempels worden uitgevoerd in betonstraatstenen.

Wegversmallingen met verkeersdrempel 

Op 4 locaties komen er wegversmallingen waarbij de rijbaan over korte lengte wordt versmald naar 3,75m. Tegemoetkomend verkeer kan elkaar hier niet tegelijk passeren en moet op elkaar wachten. Om de rijsnelheid af te remmen wordt bij deze versmallingen ook een verkeersdrempel toegepast. De versmallingen met drempel komen bij de De Wendelstraat 45A/B, 68/70, 61/63 en 67.

Wegversmalling bij bouwplan De Wendelwiek

Tegenover huisnummer 86 en 90 (bij de haakse parkeervakken) wordt de rijbaan over een korte lengte teruggebracht naar 4,50 meter. Hierdoor kon de groenstrook iets worden vergroot waardoor het mogelijk werd 2 nieuwe bomen te planten. Zonder deze versmalling van de rijbaan zou de groenstrook hiervoor te klein zijn vanwege de vele kabels en leidingen die daar onder de grond liggen. Gewone personenauto’s kunnen elkaar bij deze rijbaanbreedte in principe nog gewoon passeren. Maar waarschijnlijk gaat het verkeer hier op elkaar wachten waardoor het een extra snelheidsremmend effect heeft.

As-verspringing

Bij de Piet Heinstraat en Wenckebachstraat komt een kleine as-verspringing. Er zit dan een knik in de rijbaan waarmee het rechte straatbeeld wordt onderbroken.  

Kruispunten

Alle kruispunten zijn en blijven gelijkwaardig. Bestuurders van rechts hebben op alle kruispunten voorrang. De rijbaan wordt op alle kruispunten uitgevoerd in asfalt met een rode kleur en voorzien van witte gemarkeerde blokken. Alleen het kruispunt met de Piet Heinstraat wordt verhoogd uitgevoerd.

Lichtmasten

Alle bestaande lichtmasten worden verwijderd. Er komen overal nieuwe lichtmasten. Het aantal, de locatie en het type lichtmast moet nog worden bepaald.

Kruispunt De Wendelstraat - Kerkraderweg

De ligging van de De Wendelstraat wordt zodanig aangepast dat de De Wendelstraat haaks op de Kerkraderweg aansluit. Het kruispunt wordt gelijkwaardig gemaakt. Bestuurders van rechts hebben dan voorrang. Om het kruispunt extra goed te laten opvallen, wordt de rijbaan in een rode kleur uitgevoerd.  

Toelichting definitief schetsontwerp Heistraat – Kerkraderweg

De Heistraat/Kerkraderweg wordt een 30km-zone. De weginrichting passen we daarop aan. Belangrijkste aanpassing is dat de fietspaden komen te vervallen. Fietsers gaan dus gebruik maken van de rijbaan. De ruimte die hierbij vrijkomt, komt ten goede aan extra trottoir, parkeervakken en groen. Daarnaast worden ook alle kruispunten gelijkwaardig gemaakt. Bestuurders van rechts hebben dan voorrang.

Rijbaan

De bestaande rijbaan van ongeveer 6m breed blijft gehandhaafd. Tussen de Johan Evertsenstraat en Hofstraat is de huidige rijbaan breder dan 6m. Hier wordt de breedte van de rijbaan aangepast naar 6 meter. Hierdoor ontstaat er daar wat extra ruimte voor parkeerplaatsen en groen.  

Trottoir

Het huidige trottoir aan de zijde met de even huisnummers blijft gehandhaafd. Dit geldt ook voor het trottoir aan de zijde met de oneven huisnummers tussen de Wenckebachstraat en Froweinstraat. Vanaf de Froweinstraat tot aan de Hofstraat wordt het trottoir aan de oneven zijde vernieuwd. Te smalle trottoirs worden verbreed naar 1,80m.

Parkeerplaatsen

De bestaande parkeerplaatsen blijven gehandhaafd. Bij de Heistraat 1-11 wordt momenteel op de rijbaan geparkeerd. Hier wordt een aparte parkeerstrook aangelegd. Op verschillende locaties worden extra parkeerplaatsen gerealiseerd: aan de overkant van de Kerkraderweg 231, bij de Kerkraderweg 237-241 en bij de Kerkraderweg 24. Tegenover Kerkraderweg 32 komen 5 extra haakse parkeerplaatsen (loodrecht op de rijbaan).

Materialisatie

In feite worden dezelfde materialen gebruikt als in de huidige situatie. De rijbaan wordt uitgevoerd in asfalt, het trottoir in lichtgrijze trottoirtegels en de parkeervakken in zwarte betonstraatstenen. Ter plaatse van opritten worden er in de langsparkeerstrook lichtgrijze betonstraatstenen toegepast. De drempels worden uitgevoerd in betonstraatstenen. Er wordt nu nog vanuit gegaan dat de rijbaan, sommige trottoirs en de bestaande parkeervakken kunnen worden gehandhaafd. Maar vanwege de aanleg van het regenwaterriool is dit waarschijnlijk niet overal mogelijk. In dat geval worden dus toch nieuwe materialen gebruikt. Op het wegontwerp heeft dit geen invloed.  

Wegversmallingen met/zonder verkeersdrempel 

Op 4 locaties komen er wegversmallingen waarbij de rijbaan over korte lengte wordt versmald naar 3,75m. Tegemoetkomend verkeer kan elkaar hier niet tegelijk passeren en moet op elkaar wachten. De versmallingen komen bij De Kerkraderweg 231, Kerkraderweg 16/18, Heistraat 2/2A en Heistraat 13/15. Om de rijsnelheid af te remmen wordt bij 3 van de 4 versmallingen ook een verkeersdrempel toegepast. Alleen bij de Heistraat 2/2A komt geen drempel.

As-verspringing

Bij  de Kerkraderweg 12/235 en 245 (kruispunt Veldesdoorn) komt een kleine as-verspringing. Er zit dan een kleine knik in de rijbaan waarmee het rechte straatbeeld wordt onderbroken.  

Kruispunten

Bestuurders van rechts krijgen op alle kruispunten voorrang. Dit geldt ook voor het fietspad richting Heerlen bij de Wenckebachstraat. De huidige inritconstructies (verhogingen) in de Veldesdoorn (2x) en Froweinstraat en de huidige voorrangsregelingen bij de De Wendelstraat en Johan Evertsenstraat (voorrangsborden en haaietanden) worden verwijderd. De rijbaan wordt op alle kruispunten uitgevoerd in een rode kleur en voorzien van witte gemarkeerde blokken.

Alleen bij de aansluiting van het fietspad op de Heistraat komende vanaf de Hofstraat wordt de voorrang geregeld met een bord een haaientanden.

Lichtmasten

De lichtmasten blijven. Ze kunnen mogelijk verplaatst worden.

Voetgangersoversteekplaats

De bestaande voetgangersoversteekplaats tussen de De Wendelstraat en Johan Evertsenstraat blijven. De rijbaan wordt hier iets verhoogd zodat de oversteekplaats beter opvalt. 

Belangrijkste doorgevoerde wijzigingen t.o.v. het schetsontwerp mei 2025

Het schetsontwerp mei 2025 kunt u hier bekijken

U kunt het schetsontwerp van mei 2025 hieronder inzien:

De belangrijkste wijzigingen die zijn doorgevoerd ten opzichte van dit oorspronkelijke schetsontwerp, worden hieronder toegelicht.

De Wendelstraat

  • De belangrijkste wijziging is dat de rijbaan van de De Wendelstraat niet wordt uitgevoerd in klinkers maar in asfalt. Hiermee zijn we tegemoet gekomen aan het verzoek van een aantal bewoners die zich zorgen maakte over het toepassen van klinkers door mogelijke trillingsoverlast. Omdat de rijsnelheden op wegen met asfalt hoger liggen dan op wegen met klinkers, komen er extra snelheidsremmende maatregelen.  Verkeersdrempels remmen de snelheid het beste. Daarom hebben we ervoor gekozen om 4 verkeersdrempels toe te passen. Deze komen op de plek van de wegversmallingen. Ook wordt het kruispunt met de Piet Heinstraat verhoogd uitgevoerd. De rijbaan wordt op alle kruispunten uitgevoerd in een rode kleur en voorzien van witte gemarkeerde blokken.
  • Bij het kruispunt Wenckebachstraat – Eikske is de groenstrook bij Wenckebachstraat 56 ingekort. Hiervoor in de plaats komt er 1 extra parkeerplaats. In de groenstrook wordt een voetgangersdoorsteek gemaakt en er komen geen 3 maar 2 bomen. De versmalling en voetgangersdoorsteek ten zuiden van de Wenckebachstraat komt te vervallen.
  • De weginrichting voor het nieuwe bouwplan De Wendelwiek is aangepast. Naast 2 extra parkeervakken, komen er 2 extra groenstroken en 2 extra bomen. De haakse parkeervakken zijn iets opgeschoven richting bouwplan De Wendelwiek. Hierdoor is er ruimte ontstaan om ook aan de zijde van de bestaande woningen enkele langsparkeerplaatsen te realiseren. De knik in de rijbaan bij huisnummer 90 is hierbij opgeschoven naar huisnummer 82.
  • De bestaande boom bij huisnummer 92/94 wordt gehandhaafd.
  • Ter plaatse van huisnummer 108 is het trottoir wat opgeschoven en ten zuiden van de oprit komt een extra parkeerplaats. De parkeerplaats ten zuiden van de oprit van huisnummer 69 is vervangen door groen.

Heistraat-Kerkraderweg

  • Omdat beide wegen ook in asfalt worden uitgevoerd en hier wat meer fietsverkeer aanwezig is, worden er 3 verkeersdrempels toegepast ter plaatse van de wegversmallingen bij de Kerkraderweg 231, 241 en Heistraat 13.
  • Het kruispunt met de Wenckebachstraat wordt een volledig gelijkwaardig kruispunt waarbij ook het fietspad gelijkwaardig wordt gemaakt. Fietsers die uit dit fietspad de Kerkraderweg op willen rijden, dienen voorrang te krijgen van verkeer uit de Wenckebachstraat. Om de gelijkwaardigheid te accentueren, wordt het kruispunt net als de andere kruispunten uitgevoerd in een rode kleur en voorzien van wit gemarkeerde blokken.
  • De 2 bestaande bomen tegenover Kerkraderweg 28 worden gehandhaafd.
  • De aansluiting van het fietspad vanaf de Hofstraat op de Heistraat is iets opgeschoven en vloeiender gemaakt. Er is zo meer afstand tussen deze aansluiting en de Hofstraat waardoor fietsers richting Hofstraat beter zicht hebben op aankomend verkeer. Fietsers vanuit de Hofstraat kunnen makkelijker de Heistraat op fietsen.  

Trillingsonderzoek door bureau Fugro

Bureau Fagro heeft een trillingsonderzoek uitgevoerd in 2025. Een aantal bewoners uit de De Wendelstraat hebben namelijk laten weten zich zorgen te maken over de stijging van het verkeer in hun straat door het opheffen van de bussluis. Zij zijn bezorgd over het ontstaan van extra trillingen en daardoor schade aan hun woningen. 

De conclusie van onderzoeksbureau Fugro is dat het opheffen van de bussluis geen verhoogd risico veroorzaakt op schade aan woningen. Wel bevestigen ze dat sommige huizen al scheuren hebben. De hoofdoorzaak hiervan ligt niet aan de trillingen van het verkeer maar door spanningen die al in de woningen zitten. Het onderzoeksrapport kunt u hier bekijken.