Wat is het?

In de Basisregistratie Personen (BRP) staan gegevens van iedereen die in Nederland woont of heeft gewoond. U kunt een uittreksel van deze persoonsgegevens aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. In het uittreksel staan in ieder geval uw:

  • naam;
  • adres;
  • woonplaats;
  • geboortedatum.

Het uittreksel BRP wordt in de volksmond ook wel 'uittreksel bevolkingsregister' genoemd.

Het uittreksel BRP wordt vaak verward met een Uittreksel Burgerlijke stand, waarin persoonsgegevens uit een akte (bijvoorbeeld geboorteakte) staan vermeld. U kunt een uittreksel uit de burgerlijke stand alleen verkrijgen bij de gemeente waar de gebeurtenis (geboorte, overlijden, huwelijk) heeft plaatsgevonden. Kijk voor meer informatie bij Uittreksel of Afschrift Burgerlijke stand.

Wat kost het?

  • Een uittreksel BRP aanvragen via digid kost € 8,40
  • Een uittreksel BRP aanvragen aan de balie kost € 14,15 
     
  • Heeft u een uittreksel BRP nodig in verband met uw verhuizing naar een woning van HEEMwonen of Wonen Limburg, dan hoeft u daarvoor geen kosten te betalen. Gemeente Landgraaf heeft met deze wooncorporaties namelijk een convenant afgesloten. Het uittreksel wordt in dat geval rechtstreeks naar de wooncorporatie opgestuurd.

Wat moet ik doen?

Vraag u uittreksel online aan of maak een afspraak met de afdeling Klant Contact Centrum. Kijk hiervoor bij ‘Meteen regelen’.
Wij adviseren u om eerst de volledige, hier vermelde informatie te lezen voordat u een afspraak maakt.

Uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)

Als u in het buitenland woont of niet meer bij een Nederlandse gemeente staat ingeschreven, dan staan uw persoonsgegevens in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).

U kunt een uittreksel hiervan aanvragen bij een van de RNI loketgemeenten. Voor Landgraaf is gemeente Heerlen de dichtstbijzijnde RNI gemeente.  

Als u een uittreksel nodig hebt voor een buitenlandse organisatie, kunt u dit in meerdere talen krijgen.

Wat moet ik meenemen/opsturen?

Bij een online aanvraag hebt u nodig:

  • uw DigiD
  • gegevens voor internetbankieren

Bij een persoonlijke aanvraag hebt u nodig:

  • geldig identiteitsbewijs
  • pinpas of contant geld

Hoe lang duurt het?

  • Als u het uittreksel persoonlijk bij de gemeente aanvraagt, krijgt u het meteen mee. Dit geldt ook als u iemand hiervoor machtigt.
  • Als u het uittreksel online aanvraagt, stuurt de gemeente het per post naar u toe. Dit kan enkele dagen duren.

Heeft u gevonden wat u zocht?