Verhuizing doorgeven

Meteen regelen

DigiDVerhuizing doorgeven (online formulier)

Afspraak maken

Toestemming hoofdbewoner/medebewoner (pdf-formulier)

Let op! Lees eerst alle informatie die hieronder staat voordat u een afspraak maakt.

Wat is het?

Wat is het?

Woont u in Nederland en verhuist u binnen de gemeente of komt u vanuit een andere gemeente in Landgraaf wonen? Dan moet u zich inschrijven op uw nieuwe adres in de gemeente. Dit kunt u snel en makkelijk online regelen als u DigID heeft.

Geef uw verhuizing binnen of naar Landgraaf maximaal 4 weken vóór of uiterlijk 5 dagen na uw verhuizing door. U wordt automatisch uitgeschreven bij de gemeente waar u woonde. Daarvoor hoeft u niks extra te doen. 

Heeft u geen DigID? Dan kunt u de verhuizing persoonlijk aan de balie doorgeven (alleen op afspraak) of kunt u gebruik maken van ons verhuisformulier.

 Kijk voor meer algemene informatie op: Hoe kan ik mijn verhuizing doorgeven aan de gemeente? | Rijksoverheid.nl en Verhuizen | Rijksoverheid.nl

Wat moet ik doen?

Wat moet ik doen?

Online doorgeven

Geef uw verhuizing snel en makkelijk online door met uw DigID. Zorg dat u eventuele bijlagen bij de hand heeft. Lees verder bij ‘wat moet ik meenemen’. Heeft u uw verhuizing al doorgegeven, maar heeft u nog niet alle benodigde bijlagen aangeleverd, gebruik dan het online formulier Nasturen van bijlagen.

Afspraak maken

Heeft u geen DigID? Maak dan een afspraak met de afdeling Klant Contact Centrum. Dit kunt u online doen of telefonisch via 14 045. U komt dan persoonlijk aan de balie voor het doorgeven van uw verhuizing. Gaat u bij iemand inwonen? Neem dan het toestemmingsformulier hoofdbewoner mee.

Schriftelijk doorgeven

Wilt u een schriftelijke verhuismelding doen, dan kunt u gebruik maken van ons verhuisformulier. Dit kunnen wij naar u mailen, per post opsturen of u kunt het afhalen bij onze receptie.

Geef uw verhuizing op tijd door

Bent u te laat met het doorgeven van uw verhuizing? Dan is de verhuisdatum de datum van uw verhuismelding. De verhuisdatum kan niet terug gedraaid worden. Dit kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld huurtoeslag, studiefinanciering, uw parkeervergunning, gemeentelijke belastingen of uitkering.

Hoe werkt het?

Hoe werkt het?

De volgende personen mogen een verhuizing doorgeven:

  • Iedereen van 16 jaar en ouder voor zichzelf
  • samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen)
  • De ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen
  • ouder(s) voor inwonende meerderjarige kinderen (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen)
  • Meerderjarige kinderen voor inwonende ouder(s) (alleen als zij samen van het ene naar het andere adres verhuizen)
  • De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld
  • Het hoofd van de instelling voor personen die in een instelling verblijven
  • Iemand die u gemachtigd heeft de verhuizing voor u door te geven

Let op! Gaat u met uw partner verhuizen, maar bent u niet getrouwd of heeft u geen geregistreerd partnerschap, dan moeten beide partners hun eigen verhuismelding doen. Heeft u gezamenlijke kinderen, dan moet slechts één van de (wettelijke) ouders de kinderen meeverhuizen.

Iemand machtigen

Schrijf voor een machtiging een brief met daarin de volgende informatie:

  • De reden dat u een iemand machtigt
  • De persoonlijke gegevens van uzelf en de gemachtigde (naam, geboortedatum, adres)
  • Een handtekening van uzelf en die van de gemachtigde
  • Een kopie van uw geldige identiteitsbewijs en dat van de gemachtigd
  • Een bewijs van uw nieuwe adres, bijvoorbeeld een koop- of huurcontract of toestemming hoofdbewoner als u bij iemand gaat wonen

Instanties die de gegevens van uw verhuizing nodig hebben

De gemeente geeft uw verhuizing door aan overheidsorganisaties en instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak, bijvoorbeeld de Belastingdienst, pensioenfonds, DUO en zorgverzekeraars. Kijk hier voor meer informatie: Wie krijgen mijn gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP)? | Rijksoverheid.nl

Let op! Aan sommige instanties of bedrijven moet u zelf uw verhuizing doorgeven, zoals bijvoorbeeld de bank, providers of lidmaatschappen.

Wat moet ik meenemen?

Wat moet ik meenemen?

Bij een online verhuismelding hebt u nodig:

  • Uw DigID
  • Gaat u inwonen bij iemand die al op uw nieuwe adres staat ingeschreven? Dan hebben we ook een verklaring van toestemming van de hoofdbewoner nodig. Kijk voor het formulier bij 'Meteen regelen’, bovenaan deze pagina.
  • Voeg het ondertekende en gescande (of duidelijke gefotografeerd) formulier en een kopie van het identiteitsbewijs van de hoofdbewoner toe als bijlage van uw online verhuismelding.

Bij een persoonlijke verhuismelding (alleen op afspraak) hebt u nodig:

  • Uw geldige identiteitsbewijs
  • Gaat u inwonen bij iemand die al op uw nieuwe adres staat ingeschreven? Dan hebben we ook een verklaring van toestemming van de hoofdbewoner nodig.
  • Neem het ondertekende formulier en een kopie van het identiteitsbewijs van de hoofdbewoner mee naar uw afspraak. Kijk voor het formulier bij 'Meteen regelen’, bovenaan deze pagina.

Wat kost het?

Wat kost het?

Het doorgeven van een verhuizing is gratis.

Extra informatie

Extra informatie

  • Het verwerken van uw verhuizing kan langer duren als er bijzondere omstandigheden zijn. Bijvoorbeeld: als niet alle gegevens bij ons bekend zijn, documenten ontbreken, er sprake kan zijn van onterechte inschrijving, overbewoning, bewoning die strijdig is met het bestemmingsplan of andere omstandigheden.
  • De gemeente vindt de registratie van goede adresgegevens belangrijk en kan daarbij onderzoek doen naar bijzondere omstandigheden of fraude.
  • Heeft u een vermoeden van adresfraude of wilt u een adresonderzoek aanvragen? Meldt dit dan bij de gemeente via gemeente@landgraaf.nl of kijk voor meer informatie bij:  Adresonderzoek

Zocht u dit?

Mogelijk zocht u naar:

Hoe lang duurt het?

Hoe lang duurt het?

  • Uw verhuizing wordt binnen 5 werkdagen verwerkt.
  • U ontvangt binnen 2 weken na de verhuisdatum een schriftelijke bevestiging op uw nieuwe adres. U kunt dit ook enkele dagen na de verhuisdatum zelf controleren via mijn.overheid.nl. Daar kunt u ook het aantal bewoners van uw adres nakijken.