Verhuizen naar het buitenland
Meteen regelen
Verhuizing naar het buitenland doorgeven (online formulier)
Let op! Online doorgeven kan niet altijd. Lees verder bij 'wat moet ik doen?'
Let op! Lees eerst alle informatie die hieronder staat voordat u een afspraak maakt.
Wat is het?
Wat is het?
Woont u in Nederland en verhuist u naar een ander land? Dan moet u uw vertrek (emigratie) melden aan de gemeente. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt. U emigreert als u minimaal 8 maanden binnen 1 jaar in het buitenland bent. Deze 8 maanden hoeven niet aan te sluiten op elkaar. Bent u minder dan 8 maanden in het buitenland? Dan kunt u de verhuizing melden, maar het hoeft niet.
U kunt een vertrek naar het buitenland op z'n vroegst 5 dagen voor vertrek aan ons doorgeven. De datum van uitschrijven is de dag waarop u uw emigratie doorgeeft. Op de dag dat u uw verhuizing aan ons doorgeeft, wordt u dus gelijk uitgeschreven. Op deze datum eindigt ook uw zorgverzekering en eventuele zorg- of huurtoeslag en uitkering(en).
Als u naar het buitenland verhuist, moet u voor vertrek uit Nederland veel regelen. Vaak is het lastig dit later te doen vanuit een ander land. Met behulp van de checklist Verhuizen naar het buitenland van nederlandwereldwijd.nl kunt u snel checken wat u al in Nederland moet regelen. Zo bespaart u veel tijd en moeite.
Wat moet ik doen?
Wat moet ik doen?
Let op! Soms kunt u uw verhuizing naar het buitenland direct online doorgeven. In andere gevallen moet u persoonlijk naar de gemeente komen.
Online doorgeven
Verhuizen alle bewoners van uw adres tegelijk mee naar het buitenland?
Dan mag u de verhuizing online doorgeven met het formulier dat u vindt bij 'Meteen regelen'. Hiervoor heeft u DigID nodig. Heeft u geen DigID? Dan kunt u gebruik maken van ons verhuisformulier. Dit kunnen wij naar u mailen, per post opsturen of u kunt het afhalen bij onze receptie.
Afspraak maken
Verhuizen niet alle bewoners van uw adres tegelijk mee naar het buitenland?
Dan moet iedereen die wél meeverhuist naar het buitenland persoonlijk bij de gemeente langskomen. Dit geldt ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. Maak dan een afspraak met de afdeling Klant Contact Centrum. Dit kunt u online doen of telefonisch via 14 045.
Hoe werkt het?
Hoe werkt het?
Uitschrijven uit de BRP
- Uw inschrijving in de BRP (Basisregistratie Personen) verandert van ‘ingezetene’ in ‘niet-ingezetene’. Uw gegevens worden ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)
- U wordt op een bepaalde datum uitgeschreven uit Nederland. Op die datum eindigen uitkeringen, toeslagen e.d.
- Bij uw aangifte van vertrek geeft u het land en de adresgegevens in het buitenland aan ons door (indien bekend). Zo blijft u in het buitenland bereikbaar voor de Nederlandse overheid.
- Wijzigt uw adres in het buitenland? Geef dit dan door. Hoe verander ik mijn adres in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI)?
- U krijgt een ‘bewijs van voorgenomen vertrek’ direct mee als u op afspraak komt. Bij een online aangifte wordt dit naar u gemaild. Let op! Dit is een bewijs van uw aangifte en géén officieel uittreksel.
Bent u al vertrokken of te laat met aangeven?
- Verblijft u al in het buitenland en heeft u (nog) geen aangifte gedaan? Neem dan contact op met de gemeente. U moet alsnog aangifte doen.
- Bent u te laat met uw aangifte van vertrek, dan kan de uitschrijfdatum niet terug gedraaid worden. Dit kan gevolgen hebben voor bijvoorbeeld huurtoeslag, studiefinanciering, uw parkeervergunning, gemeentelijke belastingen of uitkering.
Instanties die de gegevens van uw verhuizing nodig hebben
De gemeente geeft uw verhuizing door aan overheidsorganisaties en instanties die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun wettelijke taak, bijvoorbeeld de Belastingdienst, pensioenfonds, DUO en zorgverzekeraars. Kijk hier voor meer informatie: Wie krijgen mijn gegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP)? | Rijksoverheid.nl
Let op! Aan sommige instanties of bedrijven moet u zelf uw verhuizing doorgeven, zoals bijvoorbeeld de bank, providers of lidmaatschappen.
Wie kan een emigratie doorgeven?
- Iedereen die 16 jaar of ouder is
- Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar
- Ouders voor hun inwonende meerderjarige kind of kinderen (alleen als ouders en inwonende kinderen samen naar het buitenland verhuizen)
- Samenwonende echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar (alleen als echtgenoten en partners samen naar het buitenland verhuizen)
- Meerderjarige kinderen voor inwonende ouder(s) (alleen als meerderjarige inwonende kinderen en ouder(s) samen naar het buitenland verhuizen)
- De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld
Let op! Aangifte van verhuizing naar het buitenland door een gemachtigde is niet mogelijk.
Wat moet ik meenemen?
Wat moet ik meenemen?
Bij een persoonlijke verhuismelding naar het buitenland (alleen op afspraak) hebt u nodig:
- Uw geldig identiteitsbewijs.
- Uw adresgegevens in het buitenland, als deze gegevens bekend zijn.
- Alle personen die naar het buitenland vertrekken (als er bewoners op uw adres blijven wonen) met hun eigen geldig identiteitsbewijs.
Wat kost het?
Wat kost het?
Een aangifte van emigratie doen is gratis.
Hoe lang duurt het?
Hoelang duurt het?
De gemeente past uw gegevens direct aan.
Extra informatie
Extra informatie
- Het is bij de gemeente niet mogelijk om na de dag van vertrek een uittreksel te krijgen met vertrekgegevens. U kunt daarvoor alleen terecht bij een van de RNI-loketten. Een gemeente met RNI- loket dichtbij is de gemeente Heerlen. Kijk voor meer informatie op: Contact opnemen met een RNI-loket.
- Komt u weer terug naar Nederland? Maak dan een afspraak 'hervestiging vanuit het buitenland'. U moet persoonlijk naar de gemeente komen om u weer opnieuw in te schrijven. Lees hier meer: Verhuizen naar Nederland